Онлайн казино

Податки з виграшів у казино

Ігровий ринок України порівняно молодий — легалізація онлайн-казино відбулася тільки в 2020 році, коли був прийнятий закон №768-IX «Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор». Це стало переломним моментом для індустрії гемблінгу в країні і дозволило операторам отримувати офіційні ліцензії та працювати в правовому полі. Однак разом з легалізацією прийшла і система оподаткування, яка викликає багато дискусій як серед гравців, так і серед представників ігрового бізнесу.

Сьогодні український ігровий бізнес обкладається одними з найвищих податків у Європі, що суттєво впливає як на дохідність операторів, так і на реальні виплати гравцям. Проблема оподаткування виграшів стала ключовою для розвитку всієї галузі, формуючи певні тенденції та впливаючи на поведінку учасників ринку.

Система оподаткування виграшів в онлайн-казино України

Податкова система в сфері гемблінгу України є багаторівневою і стосується як організаторів азартних ігор, так і гравців. Згідно з чинним законодавством, з виграшів, отриманих в онлайн-казино, утримується загальна ставка в розмірі 19,5%, яка складається з двох компонентів:

  • 18% — податок на доходи фізичних осіб (ПДФО);
  • 1,5% — військовий збір.

Ця ставка застосовується до виграшів, отриманих гравцями в ліцензованих онлайн-казино. При цьому значною проблемою є механізм обчислення оподатковуваної бази. На відміну від багатьох європейських країн, де податок обкладається чистим виграшем (різницею між виграшем і сумою ставки), в Україні практика варіюється в залежності від оператора.

Деякі платформи, як, наприклад, GGBET і VBET, обкладають податком всю суму виведення, незалежно від внесених депозитів. Так, якщо гравець поповнив рахунок на 1000 гривень і запитує виведення 1500 гривень, податок у розмірі 19,5% буде утриманий з усієї суми 1500 гривень. Такий підхід викликає справедливе обурення гравців, оскільки фактично оподатковуються не тільки виграші, але й власні кошти.

Більш справедливий підхід демонструє FAVBET, де податком обкладається тільки сума чистого виграшу. У тому ж прикладі з депозитом 1000 гривень і виведенням 1500 гривень податок буде стягнутий лише з різниці в 500 гривень. Однак і тут є нюанс — облік балансу здійснюється поквартально, через що при настанні нового кварталу оподаткування починається «з чистого листа», без урахування депозитів попереднього періоду.

Компенсаційні механізми та бонусні програми

Освідомлюючи негативний вплив високих податкових ставок на утримання клієнтів, багато ліцензованих онлайн-казино і букмекерських контор України впровадили компенсаційні бонусні програми. Їх суть полягає у поверненні гравцям суми, еквівалентної утриманому податку, у вигляді бонусів на ігровий рахунок.

Так, GGBET нараховує бонус у розмірі 19,5% від суми отриманої виплати. Для перетворення бонусу на реальні гроші гравець повинен виконати вимогу щодо відіграшу — зробити ставки на суму, що в 5 разів перевищує розмір бонусу, протягом 5 днів.

VBET застосовує багаторівневу систему компенсації, де умови відіграшу залежать від розміру бонусу. Чим вищий рівень бонусу, тим нижчі вимоги щодо відіграшу (вейджеру): від х25 для невеликих сум до х20 для великих. Цікаво, що відігравати бонус дозволяється лише в слотах певного провайдера, що може не підходити гравцям, які надають перевагу спортивним ставкам.

FAVBET надає бонус у розмірі утриманого податку з вимогою відіграшу х20 протягом 3 днів. Максимальна сума виграшу від бонусу обмежена потрійним розміром самого бонусу.

Незважаючи на здавану привабливість таких програм, вони мають суттєвий недолік — жорсткі умови відіграшу роблять повну компенсацію податку малоймовірною для більшості гравців. Фактично ці програми слугують радше інструментом утримання коштів на платформі, ніж реальною компенсацією.

Порівняння з податковими системами інших країн

Податкове навантаження на виграші в Україні є одним з найвищих у Європі, що стає очевидним при порівнянні з іншими країнами:

  • Польща. Виграші до 2280 злотих (приблизно 24 000 гривень) не обкладаються податком, понад цю суму — податок 10%;
  • Німеччина. Ставка податку складає всього 5%;
  • Великобританія, Франція, Ірландія. Податок платить організатор азартних ігор, гравці отримують виграш без утримань;
  • Білорусь. Ставка податку — 4%;
  • Росія. 13%, при цьому для сум до 15 000 рублів податок стягується з усієї суми, а для більших виграшів — тільки з чистого виграшу.

Такі дані демонструють непропорційно високе податкове навантаження на гравців українських онлайн-казино. Особливо проблематичним виглядає відсутність необкладаємого мінімуму та єдиного підходу до визначення оподатковуваної бази.

Вплив оподаткування на розвиток легального ігрового бізнесу

Існуюча система оподаткування створює серйозні перешкоди для розвитку легального ігрового ринку України. Високі податкові ставки в поєднанні з неоднозначними механізмами їх обчислення призводять до ряду негативних наслідків:

  • Витік гравців у неліцензовані офшорні казино, які не утримують податки з виграшів;
  • Сповільнення темпів легалізації ринку через низьку привабливість офіційного статусу для операторів;
  • Використання операторами різних схем оптимізації, включаючи міскодинг (використання неправильних кодів для фінансових операцій);
  • Нерівні конкурентні умови для добросовісних операторів, які повністю дотримуються податкового законодавства.

За даними галузевих експертів, тільки невелика частина ігрового ринку України працює повністю легально. Наприклад, за 2022 рік половину всіх податків з гемблінгового бізнесу України сплатило одне казино (PIN-UP), перерахувавши в бюджет понад 271,2 млн гривень.

Перспективи реформування податкової системи в сфері гемблінга

Подальший розвиток легального ігрового ринку України в значній мірі буде залежати від реформування податкової системи.

Серед можливих напрямків реформування можна виокремити:

  • Зниження загальної ставки податку на виграші до рівня, порівнянного з європейськими країнами (5-10%);
  • Введення необкладаємого мінімуму виграшу;
  • Встановлення єдиного принципу розрахунку оподатковуваної бази — оподаткування тільки чистого виграшу;
  • Удосконалення механізмів контролю за дотриманням податкового законодавства.

Важливим фактором також є підвищення прозорості ринку і посилення відповідальності за використання схем ухилення від оподаткування, таких як міскодинг.